Inloggen

Wat is Interim Management en hoe werkt het?

Je zult het vast wel eens voorbij hebben horen komen, de term “interim management”. Vooral in onze branche is het een veelbesproken woord, maar wat houdt het nu eigenlijk in? Interim management betekent dat een individu of een aantal individuen op tijdelijke basis worden ingehuurd voor de tenuitvoerbrenging van vastgestelde (management-) klussen binnen een onderneming. Deze personen hebben dan ook management ervaring en kennis. Meestal zijn deze personen niet vast in dienst bij de organisatie en zijn actief op management level. Deze “interim managers” kunnen een organisatie goed managen en onderhouden in tijden van organisatorische omvorming en verandering. De interim manager neemt de verantwoordelijkheid voor grote klussen. De interim manager is er dus op tijdelijke basis om een verandering door te voeren binnen de organisatie. Het kan hier ook gaan om een crisissituatie, ook wel genoemd “crisismanagement”.

Waar houdt een interim manager zich mee bezig?

Waar een interim manager zich precies mee bezig houdt, hangt volledig af van zijn/haar expertise en specifieke opdracht van dat moment. Een aantal voorbeelden van specifieke werkzaamheden van de interimmanager:

  • Voorstellen en ontwikkelen van stappen m.b.t. verdere ontwikkeling en verbetering van de organisatie.
  • Advies geven aan het bestuur.
  • Implementeren en realiseren van bepaalde projecten.
  • Opmaken van jaarbalansen en managementverslagen.
  • Implementeren van bepaalde opdrachten (bijvoorbeeld m.b.t. verandermanagement of kostenbesparing).
  • Opnieuw structureren van een deel of gehele organisatie.
  • Managen en begeleiden van een groep werknemers.
  • Het succesvol begeleiden van een fusie van meerdere organisaties.

Een leuk feitje voor tussendoor is dat Monique (oprichter en tevens directrice van RegioEffect) zelf ooit is begonnen als interim manager. Dit kun je lezen op Ons verhaal - RegioEffect.

Waarom?

Nu zul je je misschien afvragen, maar waarom zou een organisatie een interim manager inhuren? Dit kan om verschillende redenen zijn. Voorbeelden van een aantal van deze redenen zijn:

  • Als toevoeging van expertise en kennis binnen de onderneming.
  • Het temporeel verhogen van je capaciteit en mankracht om zo te voldoen aan een stijgende vraag.
  • Als extra hulp bij projecten voor op de korte termijn.
  • Opgedragen door derde partijen (denk aan: Belastingdienst).
  • Het opvullen van een langere absentie van een cruciale kracht binnen de organisatie.

Zoals hierboven herkend kan worden, is binnen alle redenen voor aanstelling van een interim manager een bepaald geval van noodzakelijkheid. Dit kan de noodzakelijkheid zijn tot het implementeren van een verandering of de noodzakelijkheid tot extra expertise in een bepaald gebied.
Meestal word een interim manager niet ingehuurd voor projecten op de lange termijn. Dit is simpelweg vanwege de kosten die hieraan verbonden zijn. In dit geval is een manager in vast dienstverband een logischere optie.

Voordelen van Interim Management

Wat zijn dan de precieze voordelen van het inhuren van een interim manager? Die zijn als volgt:

  • Relatief hoge expertise binnen een bepaald vakgebied.
  • Professionele en onafhankelijke visie, vanwege de minder hevige en intensievere band met de organisatie.
  • Simpele stopzetting van het temporele dienstverband en flexibele en onmiddellijke inzetbaarheid.
  • Er kan snel en gericht progressie worden gerealiseerd vanwege de interim manager’s hoge expertise en kennis.

Nadelen van Interim Management

Zijn er dan ook nadelen verbonden aan de inhuur van een interim manager? Die zijn er helaas ook, namelijk:

  • Kennis, expertise en ontwikkelde coöperatie zal verloren gaan na beëindiging van de periode.
  • Risico van te hoge korte termijn visie terwijl de lange termijn visie niet genoeg aandacht krijgt.
  • Hogere prijzen ten opzichte van medewerkers op vaste basis.
  • Beperkte expertise en kennis m.b.t. de specifieke organisatie.

Blijf op de hoogte van de laatste vacatures

Maak Job Search Agent